Wednesday, April 23, 2008

Popaganda i sann Lugeranda

Ibland räcker det med en pressrelease för att öppna en cirkus. Föreningen Popaganda valde att sälja sig och bjöd in Sveriges vidrigaste bokningsbolag Luger. Utan att behöva byta om fann de senare sig snart tillrätta i roller som clown och apa.

Gratisfestivalen Popaganda hölls på universitetsområdet i Stockholm i slutet av maj 2001-2006. Stockholms universitets studentkår (SUS) betalade för en stor del av festivalen och föreningen Popaganda ansvarade för arrangemanget. Den sista Popagandafestivalen hölls i maj 2006 och bjöd publiken på band som Mew, Frida Hyvönen, Final Fantasy och Hello Saferide. Om det inte vore för att jag mycket hellre ville se mitt älskade favoritband Language of Flowers på en riktig inomhuscen med fantastiskt ljud hade jag nog åkt till Popaganda den våren.
I oktober samma år strandade förhandlingarna mellan SUS och Popaganda. De två projektledarna lämnade sina uppdrag. Officiellt uppgav de att deras lönefråga inte var löst. Föreningen Popaganda var tydligare och hänvisade till slitningar med SUS. SUS svarade med att byta lås och spärra passerkorten till Popagandas arbetsrum på kåren och så var bråket igång. Så mycket var fem års samarbete värt.

SUS lade Popaganda bakom sig, slängde ut popmusiken och arrangerade Re:publik, en "bredare" festival, våren därpå. Re:publiks line-up kan inte ha imponerat på någon musikintresserad men med minskade bandkostnader följde en mer balanserad budget och mindre risker. På sätt och vis kan jag förstå hur SUS tänkte. Nog måste man våga förlora för att vinna men det känns ändå vansinnigt omotiverat att försvara ett potentiellt minus på hundratusentals kronor i budgeten, vilket var fallet vid dåligt väder. Popaganda gick också vidare och startade en gratisklubb på Södra Teatern istället.

I en intervju för ett par månader sedan uttalade sig SUS ordförande angående Popaganda:
- Jag tycker det är roligt att Popaganda fortsätter även utan vår medverkan. Det är ont om gratisfestivaler och det känns bra att ha varit med och byggt upp en gratisfestival som Popaganda. Jag tror inte de kommer börja slå mynt på varumärket. Det är bara positivt om någon annan är beredd att säkra utbudet för studenterna, säger Stockholms universitets studentkårs ordförande Edith Ringmar.
Någonstans läste jag också att Popagandas projektledare önskat SUS lycka till med Re:publik.
Just när relationerna lagats, åtminstone utåt sett, släpptes bomben:
Föreningen Popaganda & Luger har inlett ett samarbete som gör att Popaganda återuppstår, följer upp och utvecklar sin existens i festivalsverige. En ny spelplats står som värd för ett sensommarrus av stora mått, nämligen Eriksdalsbadet på Söder i Stockholm.
Den 29-30 augusti är det dags för uppföljaren som knäcker originalet.

Plötsligt framgår det att SUS och Popaganda var lika goda kålsupare. Vad hände med idealen? Värst är dock Luger. Den här nya festivalen har namnet till trots inte mycket gemensamt med gamla Popaganda. Min första tanke var att Luger just kompletterat Way Out West med ett nylanserarat Way Out East 2. Av den festival som tidigare kallades Popaganda finns inte mycket kvar. 18-årsgränsen är ersatt med en 13-årsgräns, den ideella föreningen har dumpats för ett strikt affärsmässigt förhållande och datumet flyttats till slutet av sommaren. Vid en närmare granskning visar det sig att Popaganda 2008 kommer att hållas den helg som gratisfestialen Pop Dakar arrangerats de två senaste åren.
På något sätt har Luger ändå lyckats med ett konstsycke. Först bröt de mot en oskriven regel genom att lägga Where The Action Is samtidigt som en annan festival, sedan satte de tänderna i Popaganda. Endast ett är klart, det här kommer bli svårslaget.


För övrigt var El Perro del Mars spelning för snart två veckor sedan underbar. Något oväntat var I Can't Talk About It bäst i setet. Men jag blev lite besviken över att inträdet på 185 kronor inte reducerats. Arrangemanget hade lanserats som ett paket med Lycke Li och El Perro del Mar och endast en av dom stod på scen (rätt person dock). När jag kom hem påmindes jag om att Mejeriet bokat genom Luger. Ridå.

1 comment:

Anonymous said...

Jag vill bara påpeka att popaganda fortfarande genomförs av den idella föreningen popaganda. Projektet drivs fortfarande av ett gäng musikälskare som inte får betalt för allt sitt slit. Skillnaden är att nu måste festivalbesökarna bära sina egna kostnader. tidigare har festivalen finansierats genom studenternas kåravgifter, vilket jag iallafall inte anser vara rättvist...