Friday, December 11, 2009

The Jezabels - Disco Biscuit Love

Kylie Minogue och landsmannen Nick Cave förenades på dödligt allvar 1995 i duetten Where The Wild Roses Grow. Det kan mycket väl ha varit det vackraste ögonblicket i australiensk popmusik.

Tio år senare lyckades Melbournebandet Architecture in Helsinki charma konsertbesökare över hela västvärlden med skivorna Fingers Crossed och In Case We Die i bagaget.

Den stora ön på andra sidan jordklotet har sannolikt haft mer att erbjuda än två visserligen mycket fina minnen, men det australienska popmusiklandskapet har alltid varit en öken för mig. Jag saknar en relation till landets förmodligen mest hyllade band The Lucksmiths och det är talande att jag endast fastnat för låtarna Camera-Shy och T-shirt Weather bland material från elva album. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av australiensk musik och det är fullt logiskt att jag inte ansträngt mig mer för att undersöka dess scen. Om jag skulle försöka beskriva den skulle jag nog säga "begåvat, men tråkigt".

Det är därför så oerhört befriande att höra Sydneykvartetten The Jezabels vända upp och ned på min världsbild med discoaktig pianopop som i sin dansvänlighet slår sönder mina fördomar. The Jezabels gör musik att leva till. Disco Biscuit Love finns på bandets första skivsläpp The Man Is Dead EP som rakt igenom är alldeles lysande.

No comments: