Monday, June 30, 2008

Pretending to See the Future

I november 2006 nåddes jag av nyheten att legendariska Shelflife Records, skivbolaget som på mindre än ett år blivit min absoluta favorit, skulle börja släppa skivor igen. Dess grundare Ed Mazzucco var redo för den andra, svåra katalogen.

Det var med glädje som jag såg fram emot Shelflifes comeback men nu när jag har lyssnat igenom de fem första släppen i den nya LIFE1000-serien är besvikelsen stor. Insikten når mig snart att den gamla LIFE-katalogen byggdes av band som var unika once in a life-pärlor som samlades under samma tak. Jag får finna mig i att acceptera att de gamla banden var mycket bättre och ändå ge de nya banden en chans. Den största potentialen ser jag i The Ruling Class. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra varför bandets utveckling stått still sedan demon till Umbrella Folds lades upp på deras myspace förra året.

Ledorden till den nya katalogen verkar vara "begåvat men tråkigt" och det går inte att leva på gamla meriter för evigt. Inte ens om man en gång i tiden var bäst i världen.

No comments: