Wednesday, July 02, 2008

The School - Let It Slip EP

Placerade som tia respektive elva på årslistan från mitt 2007 var Let It Slip och You'll Never Notice Me båda fantastiska upptempolåtar från tidigare helt okända band. The School och The Garlands har båda släppt EP-skivor i år men det är nog det enda som ännu är gemensamt i bandens karriärer.

The Garlands självbetitlade EP blev ytterligare ett svenskt bidrag till Cloudberry Records katalog. Skivan har fyra spår som alla är fina men det hade varit mer intressant om Roger Gunnarsson och Christin Wolderth istället skrev en ny hit.

Liz Hunts The School är nyblivna grannar med Camera Obscura och Lucky Soul på Elefant Records (Lucky Soul ger dessutom ut sina skivor på det egna skivbolaget Ruffa Lane Records), vilket är lite lustigt eftersom det också var banden jag kom att tänka på direkt första gången jag hörde låten Let It Slip i slutet av förra året.
EP-skivan Let It Slip släpptes den 16 juni och lever upp till alla förväntningar. Skivan balanserar visserligen på den tunna linjen mellan kristallklart ljud och överproduktion och hamnar ett par gånger på fel sida men det går bra ändå när Liz sjunger som hon gör. Titelspåret har arrangerats om med vacker körsång och strålar fortfarande men det är den tredje låten I Want you Back som bländar mig. Med texten Once upon a time inleds den verkligen som en saga och varje gång musiken tystnar vet jag att det här är årets såhär långt bästa låt. Skivan avslutas sedan på bästa sätt med I don't believe in love, en vacker sång om olycklig kärlek med ett berättarperspektiv som skiftar mellan två olika röster.

1 comment:

SG said...

Schysst blogg du har här. "You never notice me" och "All I wanna do" är två av mina favoritlåtar från förra året!