Sunday, July 13, 2008

Open Your Heart

Raymond & Maria döpte sitt andra album till Hur mycket jag än tar finns alltid lite kvar. Tolkningen är en annan, men det är med de orden jag konstaterar att det fortfarande finns mycket kvar att skriva om 2007 innan jag summerar det första halvåret 2008.

Arcade Fire kräver ingen presentation. Anledningen till att jag skriver om dom först nu är att jag inte hörde låten The Well and the Lighthouse (youtube) förrän i våras. Det var inte så att Arcade Fire var okända för mig, men jag fastnade aldrig för deras sound från debutskivan Funeral och brydde mig inte om det andra albumet Neon Bible. Döm av min förvåning när jag hörde The Well and the Lighthouse av en slump. Otroligt bra. Kom ihåg var ni läste det sist.
Hela den här genren som kallas indierock är rätt okänd för mig. Los Angeles-baserade Earlimart sägs tillhöra samma genre men jag är bekant med deras sound sedan tidigare. Troligen beror det på att Aaron Espinoza och Ariana Murray är från Kalifornien. På skivan Mentor Tormentor från förra året står Answers and Question ut som det överlägset bästa spåret. Man kan lyssna på hela skivan i god kvalitet här.
I Los Angeles hittar vi också hippiekvartetten Lavender Diamond som spelar folk/pop med piano. Debutskivan Imagine Our Love är en vacker men sömning historia som lyfts av fina Open Your Heart (myspace).

Svenska Blind Terry bygger också sin musik kring piano. De sjunger om att bränna ned skolan men det är med all rätt hiten When Prefab Sprout Wrecked My Mind (mp3) som fått mest uppmärksamhet. Blind Terry hade passat bra på Rip It Up, nu blev det inte så och dom spelar på årets upplaga av Emmabodafestivalen istället.
Tweepoppiga Taste of Honey låter lovande med söta Sylvia Said (myspace). Samma sak kan sägas om Susanna Brandins akustiska musikprojekt Winter Took His Life. Lyssna på When You Said You Headed Home! Med den ännu längre albumtiteln You Know What It's Like to Be Alone and Shut Down har vi en kvinnlig motsvarighet till Sufjan Stevens.

I vårt grannland Norge finner vi Dylan Mondegreen (myspace) som låter väldigt mycket som sina landsmän Love Dance. För den som är intresserad ligger hela debutalbumet While I Walk You Home uppe för fri lyssning på lastfm. I sommarens t-shirtväder charmar även brittiska Little Name oss med For the Attention of (myspace) och framför allt Tracy and I.

Sist ut är Minnesotabandet Gospel Gossip som är stadens främsta export sedan hockeylaget flyttade till Dallas. Fullängdaren Sing Into My Mouth, ytterligare ett debutalbum, vandrar i gränslandet mellan shoegaze och pop med många olika ljudbilder. Tre små spår runt en minut vardera påminner om What the Snowman Learned About Love, Stars inledning på skivan Heart. Bäst på Sing Into My Mouth är dock poplåten Shadows Are Bent. Lyssna på bandets hemsida och lastfm.

No comments: