Tuesday, July 15, 2008

Halvårssummering 2008

Album
I väntan på tåget som ska ta mig norrut passar jag på att skriva klart min halvårssummering. Sons and Daughters toppar min albumlista. Den inledande låten Gilt Complex definierar hela skivan på samma sätt som Lust in the Movies satte ribban för resten av The Long Blondes debutskiva Someone to Drive You Home.
Tilly and the Walls inledande sex minuter på nya skivan O sammanfattar bandet. Jag kanske bara har lyssnat för lite, men jag upplever att det finns en jämnhet på O som jag inte hört lika väl på bandets tidigare skivor. Sa jag att Pot Kettle Black är underbar? På tal om pålitlighet levererar Mates of State som vanligt. Deras femte album Re-Arrange Us är inte lika bra som suveräna Bring It Back, men ändå givet på den här listan.

1. Sons and Daughters - This Gift
2. Tilly and the Wall - O
3. The School - Let It Slip EP
4. Mates of State - Re-Arrange Us
5. The Rosie Taylor Project - This City Draws Maps

också bra: Cloetta Paris - Secret Eyes, Sad Day for Puppets - Just Like a Ghost, M83 - Saturdays = Youth, Headlights - Some Racing Some Stopping, Ally Kerr - Off the Radar.


Övrigt
Årets bästa nyhet är att Kathleen Bracken spelar med Those Transatlantics igen. Förutom det finns det mycket annat musikrelaterat saker som gjort mig glad. En del gammalt och en del nytt. Det här kommer jag på just nu:

Aberdeen (band)
Minipop (band)
El Perro del Mar (spelning på Mejeriet)
Bruce Springsteen (spelning på Nya Ullevi 5 juli)
Katie Goes to Tokyo - Big City (låt)
Sad Day for Puppets - Hush (låt)

No comments: