Wednesday, November 08, 2006

2005 i efterhand

Snart är det december och då dyker det upp listor överallt. Jag kommer att starta tidigare än så med mina årsbästalistor men först vill jag passa på att blicka bakåt mot förra året. Varje år är egentligen ett bra skivår och om man bara anstränger sig hittar man alltid något man tycker om. 2005 erbjöd så många fina skivor att jag inte hann ta till mig allt i tid innan det var dags för årssummering. The Consultants hann lägga av för att bilda nya band innan jag upptäckte deras Work From Home och The Charades debutalbum var ett perfekt exempel på en skiva som behövde mer tid för att sätta sig. The Best Is Yet to Come slutade på plats nummer 20 och jag kan knappt förstå att den inte fanns med på top10, men det är så det blir när man saknar perspektiv.
Nu har det gått nästan ett år sedan min förra årsbästalista och jag tycker det är dags att rätta till felen. Här kommer den riktiga listan för de bästa skivorna 2005.

Weathershows favoritskivor 2005
01 Hello Saferide - Introducing...
02 Tralala - Tralala
03 The Consultants - Work From Home
04 Architecture in Helsinki - In Case We Die
05 The Charade - The Best Is Yet to Come
06 Sufjan Stevens - Illinois
07 M83 - Before the Dawn Heals Us
08 Electrelane - Axes
09 Au Revoir Simone - Verses of Comfort, Assurance and Salvation
10 Sambassadeur - Sambassadeur
11 The Magic Numbers - The Magic Numbers
12 Bloc Party - Silent Alarm
13 Frida Hyvönen - Until Death Comes
14 Acid House Kings - Sing Along With The Acid House Kings
15 Strip Squad - The Adventures of Strip Squad

No comments: