Monday, February 12, 2007

Bedroom Eyes - Blueprint for Departure

Det är tydligen något speciellt med band från Östersund som lånar in sångerskor från andra Östersundband. Första gången jag hörde Färjemansleden av Vapnet tog jag för givet att det var tjejen i bandet som sjöng. Då tänkte jag det här låter ju bra. Ett antal lyssningar senare hade jag ändrat mig till fantastiskt bra. Jag skulle senare förstå att det var Annika Norlins sånginsats på Färjemansleden som gjorde den till en av förra årets bästa svenska låtar. Detta trots att jag tidigare utsett Vapnet till ett av Sveriges mest meningslösa band.

Bedroom Eyes är Jonas Jonssons bandprojekt. Han är också från Östersund. Han har också lånat in en sångerska till sitt band. Penny Centurys Julia Hanberg stod för en sånginsats som gjorde Blueprint for Departure till en av förra årets vackraste svenska låtar. Lyssna på hela EP-skivan på http://www.bedroomeyes.se/ och missa då inte inledande Motorcycle Daydream.

No comments: