Thursday, April 05, 2007

The San Marinos - Super Sexy TV Girl

Vårt språk förändras ständigt och terminologin med det. Idag kan folk kalla major label-band för indiepop utan att någon reagerar. Twee är ett annat begrepp som används felaktigt nuförtiden. Lyssnar man på mjuk popmusik blir man tydligen automatiskt katerogiserad som twee. Ironiskt nog tycker jag väldigt bra om den här vidare definitionen av twee eftersom den förenklar mitt sökande efter ny favoritmusik.

Jag är snabb att erkänna att jag inte förstår mig på den smala, mer renläriga formen av twee. Jag kan verkligen förstå att folk inte uppskattar Jari Haapalainen-sterila ljudbilder men riktig twee är nog ändå världens sämst producerade musik. Alldeles för ofta hör jag fina melodier förstöras av burkigt ljud som gör det omöjligt att höra ett enda ord av sången. Det ska tydligen vara så. Haircuts är ett av många band som kunde låtit så mycket bättre om de var mindre twee. The San Marinos däremot är twee som låter riktigt bra. Trots burkljudet.

Sedan finns det förstås tweeband som bara är mesiga eller sjukt meningslösa också, men de förtjänar ett eget inlägg och det tar vi en annan gång.

No comments: