Thursday, September 28, 2006

Omkörda!

Utbudet av konserter i Lund/Malmö är mer än tillräckligt för en rejäl överdos pop men ni vet själva hur det är med missbruk, mycket vill ha mer. För ett par veckor sen frågade jag mig själv om Lund var på väg att bli omkört som konsertscen och nu när jag sett Debasers höstprogram har jag ett facit som inte går att argumentera mot. Lund/Malmö klarar inte att matcha Stockholm när det gäller stora band. Vi får se mycket av det som bokas via luger men om det bokas via Svenska Musikklubben gäller det att ha tur med datumen, särskilt då Stockholm alltid tycks vara förstahandsprioriterat.

Language of Flowers första spelning i Sverige var på Debaser i Stockholm (13 januari 2006)
Lucky Souls första spelning i Sverige kommer att vara på Debaser i Stockholm (1 december 2006)

Jag vet att jag låter som en efterbliven femåring som ligger och lipar på rygg på golvet på ica efter att ha blivit nekad godis men det blir lätt så med saker som betyder något för mig. Jag vill väldigt gärna försvara bandbokarna på Mejeriet och blekingska, men den korta versionen är helt enkelt att ingen är verkligt intresserad av att ta hit Lucky Soul. Bittert men sant. För övrigt så har både Mates of State (våren 2005) och Sufjan Stevens (våren 2004) redan spelat i Lund så jag kan förstå om de inte står högst på listan över band/artister att ta hit. Jag måste lära mig upptäcka band i tid.

Men det är fortfarande rätt så onödigt att gnälla på konsertutbudet i Lund. Jag tror ändå inte att Lucky Soul, Mates of State eller Sufjan Stevens ens om de gjorde sina bästa spelningar någonsin skulle vara i närheten av Language of Flowers underbara spelning på Mejeriet den 27 maj i år. Kom tillbaka, jag saknar er!

I still miss you
sometimes I do
sometimes I do

No comments: