Monday, August 28, 2006

The Arrogants - Lovesick

Jag satt ikväll och funderade på vilket band som egentligen betytt mest för min musiksmak. Det vore enkelt att säga Belle and Sebastian men det vore att ljuga duktigt för mig själv. Backar vi bakåt i tiden är det lika självklart att droppa The Field Mice och Heavenly men inte heller det är rätt. Jag funderade ett tag till och då slog det mig,

T H E P R I M I T I V E S, förstås! Och framför allt Crash, en av världens bästa låtar.

Jag vet att jag har frågat folk i många år om band som påminner om Primitives men aldrig någonsin fått ett bra svar. Google vet bättre. Jag leddes in på en fansida till The Primitives. Det var i våras men det känns som flera år sedan. Ni kan själva kolla vad som finns där under misc mp3.

Lovesick är kanske 2000-talets bästa låt. Vi får se var den hamnar den dag jag gör en ny lista. Framförd i trashy live acoustic version är den så vacker att den skapar en illusion av lycka även de allra mörkaste dagarna. Dagar som denna.

No comments: