Wednesday, August 16, 2006

Recension: Katie Goes to Tokyo - Katie Goes to Tokyo

Jag har inte fått se Katie Goes to Tokyo live än. Jag är lite rädd för det. Oroad för att spelningen ska hackas sönder av pratigt folk som inte bryr sig. De som inte håller med om att Katie för en kväll kan vara det viktigaste i livet. Vi får se hur det blir med den saken.
Jag var också lite orolig när jag skrev den här recensionen. Ibland är det svårt att sätta ord på känslor. Det här är en skiva jag vill att alla ska älska. Med enkla texter sjunger Katie om sitt liv. Inledande Moving from This Town var så enkel att känna igen sig i.


this town was never meant to be gentle
see, it wasn't made for people like me
so hold your breath I'm on my way
I'm going now, to my friends in my hometown
back to my friends in my hometown


Ensam i en ny stad i ett nytt liv. Med en bussbiljett till familjen och vännerna i min hemstad gick jag ombord och lovade mig själv att inte komma tillbaka. Sedan stod jag där igen på söndagen, utanför ytterdörren till framtiden. Tåget tillbaka till skolan i Lund var fullbokat och kanske var det fler än jag som undrade om det verkligen fanns plats för oss. Svårt att somna och jag visste inte vad jag ville med mitt liv.

feel so tired I can’t sleep
I have so much to figure out
cause everything is different now


Jag behövde något varmt. Katies skiva har gett mig mer än så. Varje låt är speciell. Det är svårt att bestämma sig för favoritlåtar. Om jag måste välja en får det bli Until She Breaks. Jag vill berätta mycket mer men ni får lyssna själva och skapa era egna minnen.

Jag tror att jag finner min plats i tillvaron till sist. Det är möjligt att Katies debutalbum i framtiden kommer att påminna mig om en tid i mitt liv som mest skapade sår. Katie kommer ändå att finnas kvar. Som en vän i livet i en värld som var alldeles för hård. Det kanske låter som klyschor men varenda ord är sant. Jag kommer aldrig att glömma den här skivan. För att den var vackrare än livet.



9/10

(Från Indiemaffian den 25 juli 2006. Läs gärna Psymons recension här )

No comments: