Saturday, August 19, 2006

Låtar att minnas

Mp3-avdelningen var nog den del av IM som jag var minst intresserad av. Så småningom insåg jag att sidan skulle utvecklas till en renodlad mp3-blog med endast ny musik och då kändes det inte kul längre. Nu när jag räknar ihop blir jag ändå lite förundrad över att jag lyckades posta hela 15 låtar. Det här var mina mp3-bidrag till IM:

The Pipettes - Pull Shapes 13 maj
The Year Zero - Some Great Majestic 18 maj
The Postal Blue - The World Doesn't Need You 6 juni
The Arrogants - Butterflies 8 juni
Secret Shine - Adored 17 juni
Manchester by the Sea - Lavender 20 juni
The Tidy Ups - Lack of Nourishment 9 juli
Tender Trap - Talking Backwards 16 juli
Tilly and the Wall - Rainbows in the Dark 18 juli
The Triangles - I've Had Eyes for You 21 juli
Penny Century - Tangled Up in My Sheets 22 juli
Dirty on Purpose - Light Pollution 6 augusti
The Submarines- Clouds 13 augusti
The High Violets - Invitation 15 augusti
Laurel Music - Since You Have Gone 18 augusti

(Det här inlägget är en del av mitt personliga arkiv från IM. Detta skrivs den 5 november 2006 men det här inlägget hör hemma här bland de andra gamla texterna så jag fuskar med datumet för att få det arkiverat på rätt plats. Nedan följer min sista text på IM)


Laurel Music är ett drömband. Laurel Music är också den svenska popscenens bäst bevarade hemlighet.

För två år sedan släpptes debutalbumet This Night and the Next. En 27 minuter och 36 sekunder lång resa från ingenstans till pophimlen. Tobias Isaksson skrev tolv låtar som verkligen fick mig att tro på musik igen. Malin Dahlberg sjöng med världens vackraste röst.

Sedan dess har det varit väldigt tyst om Laurel Music. Senaste uppdateringen på hemsidan är från december förra året. Gästboken är stängd som följd av attacker från de hemska spamrobotar som angriper Labradors alla bands hemsidor. Jag tror att robotarna är utsända från skivbolaget Service. Laurel Music var förband åt Language of Flowers när de besökte Göteborg i maj. Jag visste om det men åkte inte. Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på att jag hade chansen att se Laurel Music men inte gjorde det. Jag hoppas på en ny chans.

Since you have gone är tagen från Laradorsamlingen The Sound of Young Sweden 3. En förlorad låt från ett band som förtjänar fler fans.

No comments: